UX design és (önvezető) autómegosztás
2019. október. 19.

A KREA Design Iskola a Design Hét Budapest 2019 programsorozatában rendezvényeivel a környezettudatos innováció kérdéskörét járta körül. Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy a divat felől hogyan közelítettük meg a fenntarthatóság kérdését. Jelen cikkben a KREA másik kulcsfontosságú szakcsoportja, a grafika és a webdesign köré szervezett rendezvényről olvashatjátok összefoglalónkat.

A KREA hallgatói a 2019-es diplomaévben különösen magas színvonalú munkákat tettek le az asztalra. Közöttük is az élmezőnybe sorolandó Sztvorecz Milán webdesigner hallgatónk munkája, az Evolt, amely egy önvezető elektromos autókra szabott carsharing applikáció tervezését foglalja magába, melyet a Design Hét keretében is bemutattunk a szakmai közönség előtt.

A több rétegű, különböző szemléletmódokat és készségeket igénylő komplex munka hatalmas vállalkozásnak bizonyult. Mint minden hasonló KREA-s projekt esetében, a munkát a piaci helyzet és a felhasználói igények elemzésével kellett kezdeni: azon túl, hogy Sztvorecz terve nyilvánvalóan a (közel)jövő autóhasználóinak készült, még ebben a fiktív piaci térben is el kellett helyezni projektjét. Ki kellett jelölni a potenciális usereket, valamint számba kellett venni olyan jelenleg a piacot meghatározó konkurens szereplőket, mint a GreenGo, a MOL Limo, a Bolt vagy akár a BKV.

Sztvorecz 11 interjúban számos hipotetikus felhasználó véleményét kérte ki, amelyből 160 percnyi hanganyagot gyűjtött össze.  Ebből az alapkutatásból olyan fontos felhasználói szempontokat nyert ki, mint az azonnali igénybevehetőség, az egyszerű használat és kényelem. Érdekes tanúságként szolgált, hogy munkahipotézise ellenére nemcsak a 40 feletti generáció szkeptikus a technológiai fejlesztésekkel kapcsolatban, de az náluk fiatalabbak is.

Az Evolt arculattervezésekor a tervezőnek seregnyi szempontot figyelembe véve kellett a legapróbb elemeket is végiggondolnia és kialakítania: a cég színének érzékelhetően el kell térnie vetélytársaiétól, ahogy az esztétikai szempontokon túl a logónak is utalnia kell a tervezési koncepcióra. Az Evolt letisztult stílusát magán hordozó logó alapvetően tipográfiaalapú, a t betűben bújtatva mégis felfedezhető egy villámjel, amely az elektromosságra utal. Teszi ezt hasonlóan maga a cégnév is, amely egyszerre hordozza magában az elektromosságra tett utaláson túl akár az „evolution”, vagyis a fejlődés képzetét is.

A fejlesztés számos munkafázisból áll össze: az alapkutatást és arculattervezést követően a legizgalmasabb résznek (webes szempontból legalábbis) a projekt UI és UX része bizonyult. Sztvorecz nemcsak a használhatóságot tesztelte hosszasan, hanem különböző felületekre is optimalizálta az applikációt tablettől az okosóráig.

Komplexitásán túl a projekt összességében attól válik kiemelten izgalmassá, hogy betekintést nyújt a designer gondolkozásába, és megmutatja, hogy az alkalmazás tervezésekor melyek azok a szempontok, amelyeket úgy kell mérlegelni, hogy mindvégig a jövőt tarjuk a szemünk előtt. Milyen lesz az, amikor okosóráról rendelünk magunknak önvezető autót, hogy annak hátsó ülésén akár dolgozunk, akár turistaként járjuk a várost (és akár városnézési tippeket is kaphatunk önvezető sofőrünktől)? Hogyan alakíthatók ki felhasználói profilok? Hogyan működik mindez mozgássérült felhasználó esetében? Hogyan működnek ezek az autók „pihenőidőben”? Hogyan jutnak el a töltőállomásokra?

Ezek a nyitott kérdések át is vezettek Sztvorecz prezentációjából a program második részére, ahol hasonló kérdéseket meghívott szakértők közreműködésével jártunk körbe.

A kerekasztalon Michaletzky Bálint, a GreenGo és Sáreczky Richárd, a MOL Limo ügyvezető igazgatója, valamint Rung András, az Ergomania tulajdonosa és vezető designere vett részt, akik Sztvorecz kérdéseire saját tapasztalataikon keresztül igyekeztek megválaszolni azokat a nyitott kérdéseket, amelyek az autózás jövőjét érintik.

Általános belátásnak bizonyult, hogy mind az önvezető autók, mind a carsharing fontos részei lesznek a környezettudatos autózási jövőnknek. Számos érvet hoztak fel: egyrészt az évenkénti 1,25 millió emberéletet követelő közúti balesetek százalékos arányait (90% emberi hibából ered), az autók átlagos kihasználatlanságát, valamint természetesen a károsanyagkibocsátás okozta problémákat, amelyek már most éreztetik a hatásukat az autóiparban.

Michaletzky találó példájával, a jövőben a magánautózás a lovagláshoz hasonló helyet foglalhat el: régen mindenki lóval közlekedett, az autók megjelenésével a fejlett világban viszont ma már csak hobbiból, erre külön kijelölt helyszíneken lovagolnak csupán. Sáreczky pedig kijelentette, hogy ez a jövő jelenleg elkerülhetetlennek látszik, és Sztvorecz kérdésére, hogy mindez mikor valósulhat meg, olyan 25-30 évet saccoltak.

Még ha egyelőre futurisztikusnak hat is ez a jövő, az biztos, hogy a designereknek már most keresniük kell a válaszokat a konkrét kérdésekre és elvárásokra, amelyeket ez a jövő támaszt felénk.

Az Evolt alkalmazás prototípusa kipróbálható ezen a linken.

A fejlesztés során készült UX tanulmány elolvasható itt.

Hírlevél
Hogy mindig tudd, mi történik a KREÁ-ban.
FELIRATKOZOM
Social KREA