Design Hét 2019 - Smart Conversions (Divat)
2019. október. 18.

A KREA Design Iskola a Budapest Design Hét 2019 programsorozata keretében a fenntarthatóságot és az innovatív designt helyezte saját programjai középpontjába. A KREA messzemenőkig elkötelezett az olyan innovatív designmegoldások mellett, amelyek újító erejüket éppen olyan célok érdekében kamatoztatják, amelyek környezetünk megóvását segítik elő.

E programsorozat keretében, a KREA képzési sokszínűsége jegyében, többek között a divat témakörét is érintettük. A divat (az enteriőr és a grafika képzések mellett) a KREA három nagy szakcsoportjának egyike: ide számítjuk divattervező, stylist és sminkes képzéseinket, ezért elkerülhetetlen volt számunkra, hogy a Design Hét folyamán a fenntarthatóságot a divat szemszögéből is körbejárjuk.

Köztudott, hogy a divatvilág, különösen a fast fashion szemléletű nagyvállalatok jelentősen hozzájárulnak nemcsak a környezetszennyezéshez, hanem ahhoz a fogyasztói hozzáálláshoz, amelynek következtében vásárlóit is cinkosokká teszik. A gyenge minőségű darabokra, folyamatosan lecserélődő kollekciókra és a filléres akcióikra épülő terjesztési stratégiájuk a vásárlókat is arra ösztönzi, hogy ruháikra rövid élettartamú, eldobható darabokként tekintsenek. Ez rengeteg kidobott ruhához, elégetésre ítélt, értékesítetlen kollekcióhoz és igénytelen, minden kreativitást nélkülöző fogyasztókhoz vezet.

A KREA nagyszerűsége többek között abban rejlik, hogy bármilyen téma vagy problémakör merüljön is fel, bármikor fel tudunk mutatni egy hallgatót, akinek a munkája relevanciával bír az adott helyzetben. Ez nem volt más most sem, hiszen 2019 nyarán végzett fashion designer hallgatónk, Fenyvesi Péter kollekciója éppen a fenntarthatóság és innováció korábban említett metszetében helyezkedik el.

Fenyvesi kollekcióját „Smart Conversions” címmel látta el, amelyet a többet ésszel, mint ruhával mottóval lehetne jellemezni. Fenyvesi kollekcióját a végletekig hajszolt funkcionalizmus jellemzi. Ez egyrészt az inspirációban is megmutatkozik, a kollekció darabjait ugyanis a divatban mindig is iránymutató military fashion, azon belül is a légierő uniformisai, valamint a sportruházatok ihlették. Fontosabb azonban a második szempont: a kollekció lényege ugyanis a konverzió, vagyis az egyes elemek kombinálhatósága. A kollekció egyes darabjai ugyanis úgy lettek megtervezve és kivitelezve, hogy nemcsak önmagukban változékonyak, hanem egymással is szinte végtelenségig kombinálhatóak. A patentok és cipzárak segítségével a nadrágok és felsők ujjai megrövidíthetők, gallérok és pántok szerelhetők le és fel egymásról, kifordítással pedig pulóverból akár esőkabát is kialakítható. Mindeközben a military és sport stílusokat idéző minták és színek is szabadon variálhatók az esztétikum szintjén.

A tervező mindezzel végső soron a „minimál gardrób”, közvetve tehát a fenntartható divat melletti állásfoglalásáról is tanúságot tett, hiszen ha minél kevesebb ruhából minél több szettet állíthatunk elő, az nemcsak a pénztárcánkat könnyíti meg, hanem a Földünknek is egyel több lehetőséget ad a fellélegzésre.

A Design Héten ezt a kivételes kreativitásról és releváns témaválasztásról tanúskodó munkát mutattuk be szakmai közönség előtt, ahol a tervező ismertette a kollekció mögött húzódó koncepciót, a tervezés folyamatát, valamint inspirációit. Ezt követően a VM Modellügynökség jóvoltából modelleken magukat a ruhákat is megtekinthette a közönség: az egyes lookokat éppen az egymáshoz való viszonyuk tekintetében mutattuk be: az adott modell akár kétszer is kijöhetett ugyanazokban a ruhákban, mégis teljesen más összképet mutatott.

A kollekció futurisztikusságát nemcsak a ruhák külseje adta, hanem az a szemlélet is, amely már a jövő designerét és a jövő viselőjét idézte meg előttünk.

Hírlevél
Hogy mindig tudd, mi történik a KREÁ-ban.
FELIRATKOZOM
Social KREA